اخبار گروه مهندسی فضایی و اویونیک

 | تاریخ ارسال: 1398/9/6 | 
خبرگزاری مهر
۱۸/۱۱/۹۷ ۱۱:۱۴
 
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتدپرس، ناسا و اسپیس ایکس تصمیم دارند در ماه مارس کپسول دراگون را به طور آزمایشی به فضا ارسال کنند.
دراگون نخستین کپسولی است که یک شرکت خصوصی طراحی کرده تا فضانوردان را به ایستگاه فضایی بین المللی ببرد.
البته در این پرواز آزمایشی هیچ فضانوردی حضور ندارد. به هر حال مقامات تصمیم گرفته اند این کپسول را در ۲ مارس به فضا ارسال کنند. اگر پرواز آزمایشی موفقیت آمیز باشد،  در ماه جولای دو فضانورد به طور آزمایشی با این کپسول به فضا ارسال می شوند.
این در حالی است که شرکت بویینگ تصمیم دارد در ماه آوریل برای نخستین بار کپسول «استارلاینر» خود را بدون خدمه و به طور آزمایشی به فضا ارسال کند.
 

 بازدید وزرا و معاونان رییس جمهور از پژوهشگاه فضایی
سه شنبه ۱۱/۱۰/۱۳۹۷
وزرای ارتباطات و علوم تفاهم‌نامه همکاری در صنعت فضایی امضا کردند
در ادامه بازدید وزرا و معاونان رئیس جمهور از پژوهشگاه فضایی کشور و کسب اطلاع از آخرین دستاوردهای صنعت فضایی و پژوهش های در دست اقدام در این پژوهشگاه، عصر امروز وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به میزبانی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پژوهشگاه فضایی کشور حضور پیدا کرد.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پس از بازدید منصور غلامی از نمایشگاه دستاوردهای صنعت فضایی و همچنین نمایشگاه دستاوردهای بخش فضایی کشور، سامانه‌های فضایی پایش منابع آبی کشور و نیز آخرین مراحل آزمایش‌های کنترل کیفیت دو ماهواره پیام امیرکبیر و دوستی شریف، در راستای تعامل و همکاری با دانشگاه ها و پررنگ تر کردن نقش آنها در توسعه فناوری فضایی تفاهم نامه ای با حضور وزرای ارتباطات و فناوری اطلاعات و علوم، تحقیقات و فناوری به امضا رسید.
در ابتدای این نشست و پیش از امضای این تفاهمنامه محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، ضمن خیر مقدم به وزیر علوم، با بیان اینکه هر دو وزارتخانه در حوزه فناوری مسولیت هایی بر عهده دارند گفت: وزارت علوم و تحقیقات به صورت عام و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به صورت خاص در حوزه فناوری اطلاعات فعالیت می کنند و همواره یک ارتباط نزدیک و صمیمانه میان دو وزارتخانه بر قرار بوده است.
وی با تاکید بر اینکه یکی از برنامه هایی که جمهوری اسلامی پیگیری کرده است برنامه جامع فضایی بوده گفت: این برنامه ده ساله اهدافی داشته و بر این اساس یک اکوسیستمی در حوزه های علمی و صنعتی کشور شکل گرفته است. طبیعتا ساخت ماهواره‌های مخابراتی و سنجشی در حوزه های کشاورزی، محیط زیست و حوزه های صلح آمیز موضوعی بوده است که بر عهده وزارت اراتباطات قرار داده شده است.
وزیر جوان دولت تدبیر و امید ادامه داد: سازمان فضایی به نمایندگی از وزارت ارتباطات ماموریت اجرایی پیشبرد کار را بر عهده دارد که در کنار آن بازویی پژوهشی دارد که پژوهشگاه فضایی بوده است که این پژوهشگاه اقدامات موثری در صنعت فضایی انجام داده است.
وزیر ارتباطات افزود: در کنار آنها یک حلقه ای از دانشگاه ها در عرصه فضایی فعال شده اند و دانشگاه های مختلف با تخصص های گوناگون دست به دست یکدیگر دادند که در چارچوب یک کار تیمی که نمود آن در کارهایی که در دانشگاه علم و صنعت، شریف و امیرکبیر شاهد هستیم ظهور و بروز پیدا کرده است.
آذری جهرمی تاکید کرد: ساخت یک ماهواره کار یک مجموعه محدود نیست باتوجه به حساسیت ها و همچنین استانداردهای بسیار مشکلی که صنعت فضایی دارد و در کنار تحریم هایی که ظالمانه علیه جمهوری اسلامی اعمال شده است نیازمند یک کار تیمی سنگین از حوزه های مختلف هستیم.
وی با بیان اینکه بسیار باعث مسرت است که مسیر رشد جوانان و دانشجویان ایرانی را امروز چه در حوزه دستاوردهای صنعتی و چه در حوزه عملیات فضایی شاهد هستیم گفت: جا دارد تشکر کنم از تک تک افراد فعال در این صنعت که برای ارتقای جایگاه جمهوری اسلامی و بلند آوازه کردن نام ایران تلاش کردند و باید دست تک تک آنها را بوسید
وزیر جوان دولت تدبیر و امید تصریح کرد: طبیعتا ما در دو حوزه مسوولیت داریم یکی استمرار این فعالیت های علمی که در حال حاضر در عرصه فضایی وجود دارد و تقویت این توان و دانشی که در کشور به وجود آمده و دوم استفاده از این دستاوردهای در عرصه اجرایی کشور.

ماهواره پیام دانشگاه امیرکبیر این هفته تحویل می‌شود
کد خبر ۹۲۱۱۹۵   تاریخ انتشار۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۲
وزیر ارتباطات گفت: ماهواره پیام امیرکبیر همین هفته تحویل می‌شود و به عنوان اولین ماهواره در مدار قرار می‌گیرد و پس از آن نیز باید ماهواره ظفر دانشگاه علم و صنعت سریع‌تر تحویل شود.
به گزارش مشرق، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات امروز از دانشگاه علم و صنعت بازدید کرد که این بازدید معطوف به مرکز فضایی این دانشگاه بود.
وی در این بازدید با بیان علت حضور امروز در این دانشگاه گفت: علت اصلی حضور امروزم‌ پیگیری پروژه‌های فضایی‌ است و چهارشنبه هفته آینده بخش نوآوری این دانشگاه را از نزدیک خواهم دید.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: دانشگاه علم و صنعت اقدامات ارزشمندی در حوزه ICT و فضایی انجام داده است و در حوزه فضایی مقداری تاخیر داریم که باید عجله کنیم.
وی ادامه داد: ماهواره ظفر علم و صنعت دارای دقت دو برابر ظرفیت‌ موجود است و از این رو کشور به آن نیاز دارد و باید برای تحویل آن عجله کنیم.
وی‌ ادامه داد: زمانی هنگام ساخت ماهواره نوید علم و صنعت تمرکز بر ساخت ماهواره‌های بلوکی‌ بود، اما امروز بر کاربردهای فضایی متمرکز شده‌ایم و از مرحله اولیه عبور کرده‌ایم.‌
جهرمی با اشاره به مثال‌هایی از کاربردهای فضایی گفت: تا چه زمانی می‌خواهیم مشکل پیاز و سیب زمینی در کشور باقی بماند که یک سال همه کشاورزان پیاز می‌کارند و سیب زمینی گران می‌شود و حال که پیازها روی دستشان مانده و سیب زمینی نایاب شده، برای سال بعد همه سیب زمینی بکارند و پیاز کم شود. این مشکلات نشان می‌دهد که نیاز به پایش سطح زیر کشت در کشور داریم و خدمات صنعت فضایی راه‌حل این مشکلات است.

بازار جهانی اویونیک هم‌تراز بازار فروش هواپیماهای تجاری
سه شنبه ۱۹/۲/۹۶
مسؤول کارگروه اویونیک ستاد توسعه صنایع دانش‌بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری گفت: بازار جهانی خدمات تعمیرات و نگهداری هواپیماهای تجاری به اندازه بازار فروش هواپیماهای تجاری، ارزشمند و گسترده است.
به گزارش ایسنا، محسن علوی‌سیرت با اشاره به اهمیت صنعت خدمات تعمیرات و نگهداری هواپیماهای تجاری در دنیا، اظهار کرد: بازار جهانی خدمات تعمیرات و نگهداری هواپیماهای تجاری به اندازه بازار فروش هواپیماهای تجاری، ارزشمند و گسترده است و صنعت تعمیر و نگهداری هواپیما در ایران دارای نقاط قوت زیادی است.وی افزود: از جمله نقاط قوت این صنعت در کشور می‌توان به دارا بودن سابقه طولانی در بخش هوایی، دارا بودن نیروی کار متخصص، باتجربه، مسؤولیت‌پذیر و تابع مقررات، ظرفیت بالای مؤسسات آموزشی و تحقیقاتی، ارزان بودن نیروی کار متخصص، سطح کیفی کار هوایی قابل مقایسه با کشورهای پیشرفته اروپایی و قابلیت ایجاد تأسیسات هوایی با هزینه‌های پایین اشاره کرد.
به گفته علوی‌سیرت، در ایران در حال حاضر حدود ۶ هزار نفر در بخش تعمیر و نگهداری هواپیما در شرکتهای مختلف مشغول به کار هستند که بخش مهمی از آن در حوزه اویونیک است.
وی تصریح کرد: استفاده از این ظرفیت و به روزرسانی آن می‌تواند در بهره‌مندی کشور از بازار بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی تعمیر و نگهداری هواپیما در جهان موثر باشد.
مسؤول کارگروه اویونیک ستاد توسعه صنایع دانش‌بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی ارزش بازار MRO حمل‌ و نقل هوایی تجاری درسال ۲۰۱۴ را حدود ۶۲.۱ میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: تخمین زده می‌شود که این بازار به ارزشی معادل ۹۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۴ برسد.

هند رکورد دار پرتاب ماهواره
کدخبر۱۶۱۴۷۶  ۱۳۹۵/۱۱/۲۷ ۱۵:۰۲:۱
هند با پرتاب ۱۰۴ ماهواره به فضا در یک ماموریت رکورد جدیدی در تاریخ ثبت کرده است.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بی بی سی، رکورد قبلی بیشترین تعداد پرتاب موفقیت آمیز ماهواره به فضا در یک ماموریت به روسیه تعلق داشت. این کشور در سال ۲۰۱۴ میلادی، ۳۷ ماهواره را در یک ماموریت به فضا فرستاد.
در همین راستا صبح امروز موشک سنگین ماهواره قطبی(PSLV-C۳۷) همراه ۱۰۴ ماهواره رصدگر زمین به فضا فرستاد شد. از این تعداد ماهواره، سه مورد به شرکت هند، ۸۸ مورد به آمریکا و بقیه به قزاقستان، امارات متحده عربی، سوییس، هلند و غیره تعلق داشت.
این ماهواره ها از  مرکز فضایی ساتیش داوان در هند به فضا پرتاب شدند. به عقیده ناظران این رویداد نشان می دهد هند به یکی از بازیگران بزرگ بازار عظیم فضایی تبدیل خواهد شد.
سه محموله هندی این ماموریت شامل ماهواره ۷۱۴ کیلوگرمی مجموعه Cartosat-۲ و دو نانوماهواره INS-IA و INS-IA با وزن ۱۵ کیلوگرم هستند
.